Realizacja indywidualnych potrzeb dziecka w przedszkolu
Centralny układ nerwowy dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo plastyczny, a jego umysł bardzo chłonny. Dzięki temu możliwość kompensacji deficytów – zarówno tych wrodzonych, jak i nabytych we wczesnym okresie rozwoju – na tym etapie jest ogromna. Zrezygnowanie z działań naprawczych powoduje nieodwracalne szkody, które uniemożliwiają maluchowi dalszy prawidłowy rozwój. Podejmowanie działań, których celem jest zaspokojenie indywidualnych potrzeb wychowanków, powinno być więc priorytetem w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
Indywidualne potrzeby dziecka są uwarunkowane czynnikami biologicznymi oraz społecznymi. Ich przedmiot został również uwzględniony w przepisach polskiego prawa. Jako szczególne powody, dla których dziecko powinno zostać objęte indywidualizacją podejmowanych w przedszkolu działań, Rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy...